Checklistan för ditt butiksevent

Checklista för butikseventet

Ett lyckat butiksevent kräver planering, struktur och kreativitet. Här är en checklista som hjälper dig att få koll på alla viktiga detaljer.

1. Mål och syfte

  • Vad är syftet med eventet? (Exempel: lansering, kundlojalitet, nyhetsbrev, försäljningsökning)

  • Vilken målgrupp riktar du dig till?

  • Vilket är det önskade resultatet?

  • Och för den delen, vad skulle vara ett oönskat resultat?

2. Budget och resurser

  • Sätt en realistisk budget. Utgå antingen från de resurser ni har, eller ifrån ett realistiskt mål och bakåt

  • Lista nödvändiga inköp och resurser

  • Planera för personal och eventuella samarbetspartners

  • Ansök om eventuella tillstånd

3. Datum och tid

  • Välj ett datum som passar målgruppen

  • Se över konkurrerande/kompletterande event eller högtider

  • Planera för eventuell väderpåverkan om eventet är utomhus

4. Marknadsföring och inbjudningar

  • Skapa inbjudningar och marknadsföring i god tid (viska 1 månad innan, prata 1 vecka innan, och skrik de sista 3 dagarna!)

  • Använd sociala medier, nyhetsbrev och skyltning i samt utanför butiken och på okonventionella ställen

  • Samverka med influencers eller lokala aktörer vid behov

5. logistik

  • Planera uppbyggnad och nedmontering

  • Planera så allt material/verktyg kommer i tid

  • Säkerställ att det finns tillräckligt med personal

  • Gör ett golvplan för hur folk kommer röra sig

  • Sätt upp skyltning tydligt som leder kunden

  • Testa ljud, ljus och eventuell teknik innan eventet

6. Personal

  • Tilldela roller och ansvar till personalen, inklusive installation, drift och nerigg

  • Träna personalen för event-specifika uppgifter/mål/syften och hur deras bemötande bör vara anpassat

  • Se till att alla har kläder

7. Kundupplevelse

  • Skapa en välkomnande och hypad atmosfär

  • Utför aktiviteter, ha erbjudanden, spel eller tävlingar (detta ska du marknadsföra mest av allt)

  • Se till att kunderna enkelt kan interagera med produkter, personal och att du har full kontroll över deras upplevelse

8. Uppföljning

  • Samla in feedback från kunder och personal

  • Analysera försäljningsdata, kundengagemang, sociala media.

  • Håll värmen uppe med eventdeltagarna via mail/SoMe för att få dem att komma tillbaka snart igen.

Med denna checklista sätter du grunden för ett framgångsrikt butiksevent.
Vill du att försäljningen är optimerad under eventet?
Just Done ser till att hjälpa från koncept till utförande.
Maila oss med dina butiksplaner, så kommer vi på ett upplägg där butiken får en kö..

Föregående
Föregående

Event, Marknadsföring & Beteendevetenskap

Nästa
Nästa

4 idéer för en butiksaktivering