Checklistan för ditt butiksevent
Checklista för butikseventet
Ett lyckat butiksevent kräver planering, struktur och kreativitet. Här är en checklista som hjälper dig att få koll på alla viktiga detaljer.
1. Mål och syfte
Vad är syftet med eventet? (Exempel: lansering, kundlojalitet, nyhetsbrev, försäljningsökning)
Vilken målgrupp riktar du dig till?
Vilket är det önskade resultatet?
Och för den delen, vad skulle vara ett oönskat resultat?
2. Budget och resurser
Sätt en realistisk budget. Utgå antingen från de resurser ni har, eller ifrån ett realistiskt mål och bakåt
Lista nödvändiga inköp och resurser
Planera för personal och eventuella samarbetspartners
Ansök om eventuella tillstånd
3. Datum och tid
Välj ett datum som passar målgruppen
Se över konkurrerande/kompletterande event eller högtider
Planera för eventuell väderpåverkan om eventet är utomhus
4. Marknadsföring och inbjudningar
Skapa inbjudningar och marknadsföring i god tid (viska 1 månad innan, prata 1 vecka innan, och skrik de sista 3 dagarna!)
Använd sociala medier, nyhetsbrev och skyltning i samt utanför butiken och på okonventionella ställen
Samverka med influencers eller lokala aktörer vid behov
5. logistik
Planera uppbyggnad och nedmontering
Planera så allt material/verktyg kommer i tid
Säkerställ att det finns tillräckligt med personal
Gör ett golvplan för hur folk kommer röra sig
Sätt upp skyltning tydligt som leder kunden
Testa ljud, ljus och eventuell teknik innan eventet
6. Personal
Tilldela roller och ansvar till personalen, inklusive installation, drift och nerigg
Träna personalen för event-specifika uppgifter/mål/syften och hur deras bemötande bör vara anpassat
Se till att alla har kläder
7. Kundupplevelse
Skapa en välkomnande och hypad atmosfär
Utför aktiviteter, ha erbjudanden, spel eller tävlingar (detta ska du marknadsföra mest av allt)
Se till att kunderna enkelt kan interagera med produkter, personal och att du har full kontroll över deras upplevelse
8. Uppföljning
Samla in feedback från kunder och personal
Analysera försäljningsdata, kundengagemang, sociala media.
Håll värmen uppe med eventdeltagarna via mail/SoMe för att få dem att komma tillbaka snart igen.
Med denna checklista sätter du grunden för ett framgångsrikt butiksevent.
Vill du att försäljningen är optimerad under eventet?
Just Done ser till att hjälpa från koncept till utförande.
Maila oss med dina butiksplaner, så kommer vi på ett upplägg där butiken får en kö..